2024.04.25.
Breaking News

A leggyakoribb szövegírási hibák

Bizonyos hibákba még tapasztaltabb szövegíróként is könnyedén beleeshet az ember, hát még kezdőként. Jelen cikkben a leggyakrabban előforduló szövegírási hibák rövid bemutatása a célunk különböző szövegtípusokra való tekintettel, anélkül, hogy ezek alaposabb tanulmányozására vagy kijavításukra alkalmas, részletes útmutatók megfogalmazására törekednénk.

1. A szöveg nem a célcsoportot szólítja meg

Az egyik legtipikusabb hiba, hogy mindenkihez szólni akarunk, ezáltal olyan szöveg megírására törekszünk, amely mindenki számára ugyanúgy megállja a helyét. Korántsem kell azonban mindenkihez szólnunk, sőt, csakis azt az olvasóközönséget kell szem előtt tartanunk, akit konkrétan el szeretnénk érni és meg szeretnénk szólítani az írásunkkal, legyenek azok fiatalabbak vagy idősebbek, a szakmában jártasok vagy laikusok, vásárlók vagy ügyfelek. Mindig pontosan meg kell tudnunk határozni, hogy kikhez szeretnénk eljuttatni az üzenetünket, és a lehető legnagyobb mértékben törekednünk kell arra, hogy a hozzájuk legközelebb álló stílusban, az ő nyelvükön szólítsuk meg célcsoportunkat. Egy adott szöveg akkor éri el a célját, ha utat talál magának az olvasókhoz, ez pedig csakis a célcsoport stílusának és igényeinek szem előtt tartása révén lehetséges.

2. Nincs célja és hatása

Ez a marketing- és reklámszövegek esetében különösen fontos, hiszen amennyiben az adott szöveg nem szolgál valamilyen üzleti célt, vagyis nem késztet valamiféle cselekvésre, nincs semmiféle hatása vagy jelentősége, csak haszontalan erőfeszítés. De legalább ennyire érvényes ez a blogbejegyzésekre is, hiszen azoknak a szövegeknek, amiknek nincs egy jól meghatározott célja, amit el akarunk érni, üzenete, amit át akarunk adni, vagy hatása, amit az olvasóinkból ki szeretnénk váltani, közel sem lesznek olyan eredményesek, mint az előre átgondolt, tudatosan szerkesztett szövegek.

3. Semmitmondó

Az efféle szövegek éppen a fentebb bemutatott hibának az eredményei. Amennyiben ugyanis nincs egy jól meghatározott cél, amit el szeretnénk érni az adott szöveggel, és csak azért dobunk össze valamit, hogy tartalom kerüljön ki az oldalra, vagy hogy „legyünk már túl rajta”, az végeredmény teljességgel semmitmondó lesz. A szöveg akkor válik eredményessé, ha kellőképpen meg van tervezve, és nem csak úgy összehordva, hogy legyen ott valami.

4. Nem alkalmaz SEO stratégiát

A keresőmotorok rangsorolását és az oldalak látogatottságát tekintve jelentős különbség van a kereső-optimalizált, és az optimalizálás nélküli szövegek, illetve weboldalak között. A SEO szövegírás ugyanis nagyban segít olyan tartalmakat megalkotni, amelyek hosszú távon is kiállják sarat egy olyan mezőnyben, amelyben egyre nehezebb versenyben maradni, így az erre fordított idő, energia (és esetenként pénz is) egészen biztos megtérül. Amennyiben a kellő ismeretek hiányában nem tudjuk a keresőoptimalizálást mi magunk megvalósítani, lehetőségünkben áll megbízni egy ebben jártas szakembert is.